tisdag 11 december 2012

En sån där lista

Det är kul med listor, särskilt listor där man svarar på mer eller mindre personliga frågor. Lite trevligt egoboostande sådär. Jag tror bara jag har haft en enda sån lista under de två år den här bloggen har funnits. Så här kommer en till, hämtad från Inna.

Vilken är din drömresa?
Jag drömmer inte så mycket om resor. Men kanske New York. Två veckor med obegränsad reskassa.

Favoritsysselsättning?
Hm. Jag gillar faktiskt att spela spel, men är det en favoritsysselsättning? Att laga extra god mat är också kul. Och att promenera i väme och vacker natur.

Hur många gånger per dag går du in på Facebook?
Tre. Ungefär.

Vad önskar du dig i julklapp?
Ingenting. Det är frestande att säga nåt i stil med "fred på jorden", fast nej, det är inte frestande eftersom frågan rimligen gäller vad man önskar för egen del. Visst finns det en massa prylar jag kan tänkas vilja ha, men inga jag egentligen behöver. I alla fall inget som är prismässigt möjligt.

Favoritmat på julbordet?
Julbord är inte min grej alls. Det finns så mycket mat som är godare. Men nygriljerad, fortfarande varm julskinka på knäckemacka är okej. Och gravad lax.

Drömyrke?
Konstnär kanske.

Favorittidning/magasin?
I många år var det Allt om Mat, men den är inte lika bra som förr. Men visst, jag läser den ibland. Jag gillar också M-magasin, Må Bra och diverse andra publikationer.

Favoritplats i Sverige?
Alltså, Kungsberga på Färingsö är en fantastisk liten by. Jag bodde där i nästan sju år, tills jag insåg att jag trots allt föredrar att bo i en stad.

Thaimat, grekiskt, italienskt eller svensk husmanskost?
Det kan jag ju direkt rangordna: Nummer ett är det italienska köket. En jättebasic rätt som spaghetti med en välkryddad tomatsås är typ 10 gånger godare än all svensk husmanskost. Som alltså kommer sist. Stark, mycket stark, tvåa är thailändsk mat. Grekisk mat är däremot trist, inte mycket bättre än husmanskost. Nästan inte bättre alls, när jag tänker efter.

Favoritdesigner?
Har jag ingen. Men oftast gillar jag det som Romero Britto gör. Och ogillar Alessi. Om man pratar om prylar. Design på kläder bryr jag mig inte om.

Vad gör dig lycklig en måndag?
Känslan av ny vecka med nya, delvis oanade möjligheter. Känslan av att det finns tid.

Vad driver dig att skriva blogg varje dag?
Riktigt varje dag skriver jag ju inte... Men bloggskrivandet rent allmänt har delvis funktionen som dagbok, plus att det är kul att skriva med tanke på att andra kommer att läsa det. En ventil för pysande åsikter är det också.

Om du fick välja själv, var skulle du vilja bo?
På olika ställen beroende på årstid. Men som bas är Uppsala helt okej.

Vilken är din största tillgång enligt andra tror du?
Ha, sånt är knepigt. Mitt lugn, tror jag de flesta skulle säga.

Favoritmat?
Indisk vällagad mat är helt oslagbar.

Har du någon kändis du är inspirerad av?
Nej. Fast jag känner rätt stor beundran för Victoria. Kronprinsessan alltså.

Tror du på tankens kraft?
Absolut.

Vart vill du åka på semester nästa gång?
Nu ska jag ju snart åka till Nerja, men det är ju inte total semeser eftersom jag har med mig datorn och kommer att jobba en del därifrån. Riktig semester....har det inte varit en sån fråga redan? Just det, New York, men det kanske inte är direkt avkopplande. Om det är det som menas med semester. Äh, jag har ingen sån semesterdröm!

Vad är lyx för dig?
Egen tid, att sova ut varje morgon, att kunna välja vad jag vill äta och dricka. Och inte att förglömma: Materiell vardagskomfort. Jag tänker ofta på hur lyxigt det är med varmvatten, kylskåp, välisolerade hus och sånt.





Inga kommentarer: